Een wetenschappelijk artikel is niet alleen een samenbundeling van
wetenschappelijke informatie. Deze informatie wordt overgedragen met een
bepaald communicatief doel dat verbonden is aan het tekstgenre van het
wetenschappelijke artikel, en lezers gaan er ook van uit dat de informatie met
dit doel wordt overgedragen. Wetenschappelijke artikelen kunnen niet alleen als
rapporterende, maar ook als betogende teksten worden beschouwd: teksten die als
doel hebben standpunten over wetenschappelijk onderzoek te verdedigen tegenover
een kritisch publiek van vakgenoten. In de eerste
plaats wordt er altijd een standpunt ingenomen over de mate waarin het
probleem is opgelost dat in het artikel centraal wordt gesteld, maar ook op
'lokaal' niveau kan bijvoorbeeld worden verdedigd waarom voor de gebruikte
onderzoeksmethode is gekozen, waarom een meetapparaat op een bepaalde manier is
afgesteld (voorbeeld) en waarom de meetresultaten juist
op deze manier worden geïnterpreteerd.
In elk voorstel om het wetenschappelijke artikel te herstructureren zal
rekenschap moeten worden gegeven van deze betogende functie. Een modulair
artikel moet een lezer niet alleen kunnen informeren, maar ook in staat stellen
de argumentatie kritisch te toetsen, wat bijvoorbeeld een moeilijke opgave
wordt wanneer onderdelen van een redenering onherkenbaar over meerdere modules
verspreid zijn. In het model zal daarom worden aangegeven hoe de argumentatie
in een modulair artikel op een aanvaardbare manier kan worden gepresenteerd.
Voor het formuleren van dergelijke aanbevelingen moet er een theoretisch kader
zijn waarbinnen argumentatie geanalyseerd en beoordeeld kan worden. Het
argumentatietheoretische kader in dit project is dat van de pragma-dialectiek
[11,12,13].
Deze benadering is pragmatisch omdat argumentatie wordt beschouwd als een vorm
van doelgericht taalgebruik dat net als alle andere taalhandelingen gebonden is
aan bepaalde communicatieve spelregels [14].
Iemand die een betoog analyseert en beoordeelt, moet er met andere woorden
rekening mee houden dat argumentatie méér is dan een geheel van logische
relaties tussen premissen en conclusies. Deze benadering is ook dialectisch
omdat argumentatie wordt beschouwd als onderdeel van een discussie: er is een
partij die een standpunt inneemt en daarvoor argumenten naar voren brengt en er
is een partij die dit standpunt niet bij voorbaat aanvaardt.
In de pragma-dialectische theorie zijn regels geformuleerd waaraan
taalgebruikers zich moeten houden wanneer zij op redelijke wijze een discussie
willen voeren. Een redelijke discussie wordt in deze benadering opgevat als een
discussie waarin de partijen het standpunt dat ter discussie staat kritisch
toetsen. Het pragma-dialectische model fungeert als analyse- en
beoordelingsinstrument waarmee systematisch kan worden vastgesteld waar en
waarom een discussie eventueel 'ontspoort'.
In de pragma-dialectische analyse van het corpusmateriaal worden de artikelen
gereconstrueerd als bijdragen aan een redelijke discussie. Kircz
[9] en Sillince [15] hebben aanzetten
gegeven tot een argumentatieve typering van de informatie in wetenschappelijke
artikelen, om zo gecontextualiseerde zoekopdrachten mogelijk te maken. In deze
publicaties blijft de analyse echter op het niveau van het klassieke artikel.
Wij proberen niet alleen na te gaan hoe de verschillende bestanddelen van een
wetenschappelijke discussie gerepresenteerd zijn in het artikel, maar ook welke
implicaties dat heeft voor de omzetting naar een modulaire structuur. Daarna
kunnen, op basis van de pragma-dialectische regels, per module aanbevelingen
worden geformuleerd voor aanvaardbare argumentatie.
Analysemethoden
De vakinhoudelijke analyse
Inhoudsopgave van dit artikel
Last modifications on: 12-11 1996