Frédérique's home  Curriculum vitae  Foto-index  Verslag Syrië
inhoud
1. Mijn test
2. Websites: start
3. Websites: foto's uploaden
4. Websites: status bestelling
5. Websites: totaalindruk
6. Afhandeling: e-mail en winkels
7. Prijzen
8. Resultaten: kleur
9. Resultaten: formaat
10. Andere aanbieders
11. Printen
afdrukken: online fotoservices

1. Mijn test
Ik heb als experiment een serie foto's laten afdrukken bij drie online fotoservices: HEMA, Albert Hein en Kruitvat. In die serie zitten verschillende soorten foto's: portretten, daglicht landschappen, kunstlichtobjecten, nachtopnamen, macro stillevens. Albert Hein en Kruitvat sturen de foto's naar dezelfde ontwikkelcentrale. Die van de HEMA is een andere. Uit deze een-persoonsgebruikerstest is het volgende gekomen.

2. Websites: start
Ik ben via de hoofdsite van de HEMA, Albert Hein en het Kruitvat snel doorgenavigeerd naar de fotoservice. Die wordt overal prominent aangeboden.
Je moet je natuurlijk eerst als gebruiker op zo'n site registreren, voordat je er iets kunt bestellen. Die registratie heeft me nergens problemen geleverd: je vindt snel het formulier waarin je je naam, (mail en post) adres, telefoonnummer kunt invoeren.


3. Websites: foto's uploaden
Bij alle fotoservices kan je kiezen hoe je je foto's wilt uploaden: via upload software die je op je computer installeert en waarmee je meerdere foto's tegelijk kunt selecteren, of via een HTML pagina waarvoor je niets hoeft te installeren maar waarmee je iedere foto apart moet uploaden. Ik heb steeds de variant gebruikt waarmee ik al mijn 32 foto's tegelijk kon ophalen.
  • HEMA: De Java-applet is ingebed in de HEMA-pagina. Hij is heel utilitair: niet speciaal fraai maar werkt prima. De bestellijst met de geselecteerde foto's is ook als een losse component ingebed in de pagina. Het gevolg is dat hij een eigen scrollbalk. Je moet dus opletten dat je zowel de pagina als geheel als de component moet scrollen om je hele bestellijst te kunnen bekijken.
  • AH: AH's software staat helemaal offline, op je desktop. In deze applicatie zie je goed wat je aan het doen bent, door de duidelijke overzichten (van links naar rechts je mappenstructuur om de foto's te vinden, thumbnail overzicht om de foto's te selecteren en je winkelmandje met thumbnails). En je ziet wat je kunt doen, door duidelijke knoppen. Pas wanneer je klikt op 'online bestellen' maakt hij verbinding met de server voor het daadwerkelijke uploaden.
  • Kruitvat: Bij het kruitvat werk je met de aangeprezen 'confort' optie in de website. Hier is het veel minder gemakkelijk om de juiste foto's te vinden. Je moet in een standaard windows dialoog-boxjes op je computer zoeken naar de map en de bestandsnaam van je foto's. Je moet die foto's eerst op de site toevoegen. Dan moet je per foto op de bestandsnaam klikken om te zien wat het eigenlijk voor foto is. Gelukkig had ik alle foto's die ik wilde afdrukken verzameld in een aparte map. Het systeem biedt aan om de foto's eerst te comprimeren voor verzending; die compressie kost ook erg veel tijd.
4. Websites: status bestelling
Op alle websites kan je de status van mijn bestelling bekijken. Daarin staat niet meer dan in de mailtjes die je ook krijgt.
  • HEMA: De link naar het statusoverzicht staat prominent op de homepage van de fotoservice. Wanneer ik ingelogd ben met mijn eigen gebruikersnaam en wachtwoord, krijg ik meteen een overzicht van al mijn bestellingen.
  • AH: de link naar het statusoverzicht staat prominent op de homepage van de fotoservice. Maar ik moet mijn klantnummer en opdrachtnummer invoeren om mijn bestelling te zien; die moet ik opzoeken in het mailtje met de ontvangstbevestiging.
  • Kruitvat: linkje in een menu op de homepage van de fotoservice. Ook hier moet je klantnummer en opdrachtnummer invoeren (dat klopt, want AH en Kruitvat hebben dezelfde centrale). Deze site was vrij traag dus het duurde even voordat ik de invulvelden kreeg; ik begreep al niet waar ik nou moest inloggen.
5. Websites: totaalindruk
Op alle websites had ik vrij snel in de gaten hoe alles werkte. Het duurde wel even voordat ik me had geregistreerd, alles had uitgevogeld en de 32 foto's had geupload. Ik heb het niet goed geklokt, maar het was ongeveer een half uur per site met mijn lichte (416/160 Kbit/s) ADSL. Opvallende issues in de verschillende sites:
  • HEMA: Gebruik van veel witruimte en rustige kleuren maken de pagina's overzichtelijk. Veel informatie, meestal duidelijke instructies en feedback op wat je gedaan hebt (bijvoorbeeld in de overzichten tijdens het bestelproces en het statusoverzicht).
    Maar na de registatie was het me even niet duidelijk: ik heb me geregistreerd vanuit de homepage van de fotoservice, maar ik belandde na registratie buiten het foto-deel van de site. En hoewel ik dacht mijn vestiging te hebben gekozen, moest ik dat toch opnieuw doen tijdens het bestelproces. Vergeten mijn keuze op te slaan?
  • AH: Gebruik van veel witruimte en rustige kleuren, maar wel bewegende advertentie en onverwacht gebruik van frames, waardoor je moet uitkijken met de back-knop. De upload-software is op mijn desktop neergezet. Ik denk dat ik vervolgbestellingen daar vandaan moet doen; de site is daar niet superduidelijk over. Deze windows applicatie is zelf wel mooi duidelijk. Je ziet wat je aan het doen bent, door de duidelijke overzichten (van links naar rechts je mappenstructuur om de foto's te vinden, thumbnail overzicht om de foto's te selecteren en je winkelmandje met thumbnails). En je ziet wat je kunt doen door duidelijke knoppen.
  • Kruitvat: Oogt iets primitiever dan de andere sites. Bijvoorbeeld: als ik op de foto-homepage in het menu klik op 'Mijn gegevens' om gewoon te kijken wat ik heb ingevoerd, dan krijg ik de tekst "Meldt u zich hier aan om uw bestelling te completeren" en kom ik in stap 4 van het bestelproces. Maar ik wil nu niks bestellen. De pagina's zijn wat rommelig doordat ze vrij vol met advertenties; dat kruitvat geel en al die afgeronde hoekjes overal zijn ook niet erg rustgevend. Toch kwam ik er aardig uit.
.6 Afhandeling: e-mail en winkels
Alle fotoservices hebben me per e-mail op de hoogte gehouden van de voortgang. Het laatste mailtje moest ik uitprinten en meenemen bestelbewijs. Ik heb ervoor gekozen om de foto's zelf op te gaan halen, in plaats van ze thuis te laten bezorgen. Dan hoefde ik ook niet met een creditcard te werken.
  • HEMA: Ontvangstbevesting per ommegaande, in productie binnen 2 uur (zelfs 's nachts). Afgerond na 2 dagen. Eerstvolgende werkdag ophalen (di t/m za)
    Ophalen aan de reguliere fotobalie
  • AH: Ontvangstbevesting per ommegaande. Afgerond na 4,5 dagen. Na 1 of 2 werkdagen ophalen.
    Ophalen aan de aparte tabaksbalie
  • Kruitvat: Ontvangstbevesting per ommegaande, afgerond na 1,5 dagen. Na 2 werkdagen ophalen.
    Zelf uit een la in de winkel halen (tot 10 euro, anders bij de kassa)
7. Prijzen
Voor 32 foto's (eind juli 2004)
  • HEMA: 8,99 Euro
  • AH: 6,75 Euro (Een speciale aanbieding? Is me niet opgevallen)
  • Kruitvat: 8,03 Euro
8. Resultaten: kleur
De centrale van de AH en Kruitvat maakt de afdrukken geler dan die van de HEMA en meestal wat lichter. Ik weet niet zeker welke het meeste bij de werkelijkheid aansluit. Ik kan nog met de foto's in de hand bijvoorbeeld naar het Allard Pierson om ze naast de artefacten te houden.
  • Portretten: Voor portretten is dat in al mijn testgevallen een vooruitgang: in de de AH / Kruitvat versie zien de mensen eruit alsof ze in de zon zitten, terwijl ze er in de HEMA-verie wat ongezonder uitzien.
  • Zon: in de buitenopnamen schijnt de zon harder in die van AH / Kruitvat.
  • Contrast: schaduwdelen in foto's met veel licht zijn beter doorgetekend in de versie van AH / Kruitvat. In de HEMA-versie lopen de schaduwdelen wat dicht. In een paar van de museumfoto's is het echter juist de HEMA-foto die de meeste tekening toont; de AH / Kruitvat is daar meer egaal geel.
9. Resultaten: formaat
Digitale foto's zijn normaliter 3:4, terwijl analoge camera's fotograferen in de verhouding 2:3. Ik heb de meeste foto's op maat geknipt met PhotoShop, tot 1200x1800. Maar in alle fotozakjes, van beide centrales, zaten foto's van twee formaten; een vervreemdend rommelig geheel. Kennelijk had ik niet alle foto's in de juiste verhoudingen geknipt. Dan snijdt de centrale de foto's tot een kleiner formaat 10x13 in plaats van 10x15.

10. Andere aanbieders
11. Printen
Een collega heeft vier van de testfoto's geprint op zijn Canon Bubble Jet i865. Dier vier foto's konden op een A4, zonder rand eromheen. Ons viel het volgende op:
  • De geprinte klaproos van Canon is veel sprankelender dan de afdrukken (Maurice heeft dan ook de sprankel-instelling gebruikt).
  • De avondzon in het Amsterdamse bos sprankelt ook meer in de print van Canon, maar het verschil is minder groot dan bij de felle contrasterende kleuren van de klaproos in het gras. De blaadjes aan de bomen lopen meer dicht dan bij AH, maar de HEMA doet dat ook.
  • De nachtopname van de bus op de brug is bij Canon het beste. Als je ze naast elkaar legt is die van AH een beetje overbelicht op de brug en korrelig bij de lantaarns. De Canon-versie lijk ook wat korrelig, maar dat kan liggen aan het matte fotopapier (de rest is glans). Scherper contrast tussen de zwarte nacht en het verlichte tafereel. Dat komt ook vast door die sprankel-stand van de printer.
  • Het portet is echter duidelijk het minst overtuigend op de Canon. Oma is op de HEMA-versie al meer een bleekneusje dan op de AH-versie. Maar op de Canon is ze helemaal flets. De printerinstellingen konden haar niet redden vertelde Maurice (in iets andere bewoordingen, maar toch). Je kan het natuurlijk ook 'softfocus noemen', want ongeregeldheden in de huid van het slachtoffer worden aardig gecamoufleerd door de Canon...




links


HEMA fotoservice
AH fotoservice
Kruitvat fotoservice
Overzicht online fotoservices
AD fototest
Last modified 05-09-2004 harmsze@xs4all.nl »